beyni hangi besinler koruyor

Yedikleriniz kardiyovasküler sağlığı etkiler, metabolik hastalıkların önlenmesine yardımcı olur ve aynı zamanda beyin üzerinde de etkiye sahip olabilir. Son yıllarda bu ilişki giderek daha aktif bir araştırma alanı ve bugün kutlanan Dünya Beyin Günü ile ilgili olarak, yeni bir bilimsel inceleme, birçok bitki kökenli gıdada bulunan doğal bileşikler olan polifenollerin olası rolüne dair kanıtlar sağlıyor.

Dünya Sağlık Örgütü'ne (WHO) göre dünyada 55 milyondan fazla insan demansla yaşıyor ve bu sayının önümüzdeki yıllarda da artmaya devam etmesi bekleniyor. Bu senaryoyla karşı karşıya kaldığınızda, tanımlayın Değiştirilebilir yaşam tarzı faktörleri Bilişsel işlevin korunmasına katkıda bulunabilecek araştırmalar için bir önceliktir.

Macaristan'daki Semmelweis Üniversitesi'ndeki araştırmacılar tarafından Nutrients dergisinde yayınlanan çalışma, bu bileşiklerin Alzheimer ve Parkinson gibi beyin yaşlanması ve nörodejeneratif hastalıklarla ilgili farklı biyolojik süreçlere nasıl müdahale edebileceğini analiz etmek için yüzlerce laboratuvar çalışmasını, hayvan araştırmasını, popülasyon çalışmalarını ve klinik deneyleri gözden geçirdi.

Yazarlara göre incelenen çalışmalar, polifenollerin, antioksidan özellikleri sayesinde nöronların fonksiyonlarını destekleyebildiğini gösteriyor. antioksidan ve antiinflamatuar özelliklerBeyin yaşlanmasına eşlik eden bazı süreçlerin önlenmesine yardımcı olmanın yanı sıra.

Ancak mevcut kanıtların hala yeterli olmadığı konusunda uyarıyorlar. belirli bir yiyecek veya besin maddesi önermek demansı önlemek için bir strateji olarak.

İyi Hayat Abone ol

Florencia Cunzolo her on beş günde bir sağlığınıza dikkat etmeniz ve kendinizi iyi hissetmeniz için size en son gelişmeleri anlatıyor. Buradan kaydolun.

“Polifenoller Bunlar mucizevi tedaviler değil.ancak araştırmalar bunların sağlıklı beyin yaşlanmasını destekleyecek umut verici araçlar olabileceğini öne sürüyor. Semmelweis Üniversitesi Önleyici Tıp ve Halk Sağlığı Enstitüsü'nde doçent ve çalışmanın baş yazarı Mónika Fekete, “Ancak odak noktası diyet takviyeleri değil, bitki bazlı gıdalar açısından zengin çeşitli bir diyet olmalıdır” dedi.

Hangi gıdalar polifenol sağlar?

Polifenoller, bitkilerin doğal olarak ürettiği geniş bir biyoaktif bileşik grubunun parçasıdır. Vitaminler veya mineraller gibi temel besin maddeleri olmasalar da, farklı çalışmalar bunların bağışıklık sistemi ile ilgili mekanizmalara katılabileceğini göstermektedir. hücresel koruma ve vücudun işleyişi.

İnceleme, bu bileşiklerin çok sayıda diyet kaynağını tanımlamaktadır. Bunlar arasında kırmızı meyveleryoğun renginden sorumlu pigmentler olan antosiyaninler açısından zengindir; O yeşil çayen çok çalışılan antioksidanlardan biri olan epigallokateşin galatı (EGCG) sağlayan; O kakaoflavanollerin kaynağı; O Kahveklorojenik asit içeriğinden dolayı; ve sızma zeytinyağıhidroksitirosol içerir.

Aynı zamanda şunlardan da bahseder: meyve ve sebzeler, yeşil yapraklı sebzeler, baklagiller, tam tahıllar ve kuruyemişlerAnaliz edilen çalışmalarda yeme alışkanlıklarının bir parçası olan yiyeceklerin daha iyi sonuçlar verdiği ortaya çıktı.

Belirli polifenoller açısından zengin olan diğer gıdalar da bu listeye eklenir: üzümresveratrol içeren; the zerdeçalkurkumin katkısı nedeniyle; the elma ve soğanquercetin kaynağı; ve keten ve susam tohumlarılignanlar içerir.

Araştırmacılar ilginin bu gıdalardan birini tek başına dahil etmek değil, genel yemek kalitesi. Bu nedenle incelemenin büyük bir kısmı bu bileşiklerin yüksek miktarını yoğunlaştıran iki beslenme düzenine odaklanıyor: Akdeniz diyeti ve MIND diyeti.

Akdeniz diyeti ve MIND Diyeti

Birincisi, sebze, meyve, baklagiller, tam tahıllar, balık ve sızma zeytinyağının yüksek miktarda tüketilmesiyle karakterize edilir.

İkincisi özellikle beyin sağlığını geliştirmek için geliştirildi. Akdeniz diyetinin birçok ilkesini paylaşıyor ancak Yeşil yapraklı sebzelere ve kırmızı meyvelere özel vurguKırmızı et, tereyağı, peynir, tatlılar, kızarmış yiyecekler ve fast food tüketimini sınırlandırırken.

Besinler kardiyovasküler sağlığı etkiler, hastalıkların önlenmesine yardımcı olur ve beyni etkileyebilir. Adobe Stock açıklayıcı fotoğrafı.

İncelemeye dahil edilen çalışmalar, bu beslenme kalıplarına daha fazla bağlılığın, bilişsel gerileme ve demans riskinin daha düşük olması. Ancak yazarlar, bu sonuçların büyük ölçüde gözlemsel çalışmalardan geldiğini ve hala geçerli olduğunu belirtiyorlar. kesin bir nedensel ilişki kurulmasına izin vermez.

Beyni nasıl koruyabilirler?

İncelemede polifenollerin beyin fonksiyonunun korunmasına katkıda bulunabileceği farklı mekanizmalar açıklanıyor.

Analiz edilen deneysel çalışmalar bu bileşiklerin yardımcı olabileceğini göstermektedir. oksidatif stresi azaltmakyaşlanmayla ilgili süreçlerden biridir ve sinir dokusunu etkileyebilecek kronik inflamasyonu modüle eder. Ayrıca hücreler içinde enerji üretmekten sorumlu olan mitokondrinin işleyişi ve nöronlar arasındaki hayatta kalma ve iletişimde rol oynayan farklı sinyal yolları üzerinde olası etkileri de görülüyor.

Önemli bir aktör olan mikrobiyota

İnceleme aynı zamanda son yıllarda araştırmalarda öne çıkan bir hususa da odaklanıyor: bağırsak ve beyin arasındaki ilişki.

Polifenollerin önemli bir kısmı tüketildiğinde doğrudan emilmez. Bunun yerine, mikrobiyotayı oluşturan bakterilerin onları inflamatuar süreçleri, hücresel enerji metabolizmasını ve bu mekanizmalar aracılığıyla sinir sisteminin işleyişini etkileyebilecek diğer bileşiklere dönüştürdüğü bağırsağa ulaşır.

Kırmızı meyveler ve elmalar antioksidan ve antiinflamatuar özelliklere sahip polifenoller içerir. Adobe Stock açıklayıcı fotoğrafı.

Bu etkileşim, aynı beslenme düzeninin neden tüm insanlarda aynı etkileri yaratmadığını açıklamaya yardımcı olabilir.

“Bu, nedenini açıklamaya yardımcı olabilir Aynı beslenme herkesi aynı şekilde etkilemiyor. Semmelweis Üniversitesi Önleyici Tıp ve Halk Sağlığı Enstitüsü'nde doçent ve çalışmanın ilk yazarı Noémi Mózes, gelecekte kişiselleştirilmiş beslenme, polifenoller açısından zengin bir diyetten kimin en çok yararlanacağını daha iyi anlamamıza yardımcı olabilir” dedi.

Araştırmacılar, mikrobiyota ile gıdada bulunan bileşikler arasındaki bu etkileşimin daha iyi anlaşılmasının, kişiselleştirilmiş beslenme ve beyin sağlığı konusunda yeni araştırma alanları açabileceğini savunuyor.

Takviyeler işe yarıyor mu?

Araştırmaların çoğu polifenollere odaklansa da yazarlar bunun en iyi stratejinin besin takviyelerine başvurmak olduğu anlamına gelmediğini açıklıyor.

İnceleme, mevcut kanıtların çoğunun konsantre ekstraktlardan değil, alışılmış gıda tüketiminden ve beslenme düzenlerinden geldiğini belirtiyor. Ayrıca, birçok polifenolün sınırlı biyoyararlanıma sahip olduğunu ve emilimlerinin bağırsak mikrobiyotasının bileşimi de dahil olmak üzere birçok faktöre bağlı olduğunu unutmayın.

Çalışmada ayrıca takviye olarak uygulanan bazı polifenollerin yüksek dozlarının da mevcut olabileceğinden bahsediliyor. istenmeyen etkilerdemir emilimini engellemek veya bazı ilaçların metabolizmasını değiştirmek gibi.

Bu nedenle yazarlar, mevcut kanıtların, bol miktarda meyve, sebze, baklagiller, tam tahıllar, kuruyemişler, balık ve zeytinyağı içeren çeşitli bir diyetin sürdürülmesi ve yüksek oranda işlenmiş gıdaların tüketiminin sınırlandırılması önerisini desteklediği sonucuna varmıştır.

Ve günümüzde beyin sağlığı ve yaşlanmaya ilişkin mevcut kanıtların çoğunu yoğunlaştıran şeyin belirli bir gıda değil, zaman içinde sürdürülen bu beslenme düzeni olduğu sonucuna vardılar.

➪Sağlık ve esenlik hakkında bölüm notlarında ele almamızı istediğiniz sorularınız mı var? Sorunuzu bize yazın [email protected]


Yayımlandı

kategorisi

yazarı:

Etiketler:

Yorumlar

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir